Jesteś nowy w świecie projektowania graficznego? Nie przejmuj się, po przeczytaniu tego tekstu będziesz wiedział o wiele więcej. Zacznijmy od podstaw. Na początek, są dwie kategorie grafiki, o których powinieneś wiedzieć: grafika wektorowa i grafika rastrowa (lub bitmapowa).

Grafika wektorowa wykorzystuje równania matematyczne do rysowania swoich projektów. Są to obliczenia w punktach połączonych liniami lub krzywymi, nazywanymi również ścieżkami wektorowymi, które składają się na różne kształty widoczne w grafice wektorowej.

Umożliwia to skalowanie grafiki wektorowej do dowolnego rozmiaru bez utraty jakości obrazu, jak również zachowanie małego rozmiaru pliku. Typowe formaty plików wektorowych to .svg, .cgm, .odg, .eps i .xml.

Wady i zalety grafiki rastrowej i wektorowej.

Grafika rastrowa (lub bitmapowa) składa się z małych kwadratów zwanych pikselami. Po utworzeniu grafiki rastrowej o określonym rozmiarze (tzn. o stałej liczbie pikseli) nie można jej skalować bez utraty jakości obrazu. Im większa ilość pikseli w obrazie, tym większy rozmiar pliku – są one dodatnio skorelowane, ponieważ komputer musi przechowywać informacje o każdym pikselu. Najczęściej stosowane formaty plików rastrowych to .jpg, .png, .gif, .bmp i .tiff.

Edytory grafiki rastrowej są optymalne do cyfrowej obróbki zdjęć, jako że grafiki rastrowe są w stanie przedstawić lepszą głębię kolorów. Każdy piksel może być jednym z 16 milionów różnych kolorów. Ale jeśli nie pracujesz z cyfrowymi zdjęciami, edytory grafiki wektorowej byłyby najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich innych rodzajów edycji projektu. Szczególnie, że grafika wektorowa jest w stanie być skalowana i manipulowana w dowolnym rozmiarze z zachowaniem przejrzystości.

Istotne jest również, aby wziąć pod uwagę rozmiar pliku. Jeśli szukasz pliku o mniejszym rozmiarze, trzymaj się grafiki wektorowej. Pliki obrazów rastrowych mogą być dość duże, ponieważ komputer musi zapamiętać informacje o każdym pojedynczym pikselu.