Jak ruch botów wpływa na SEO strony internetowej?

Cyfrowa transformacja sprawiła, że boty stały się integralną częścią ekosystemu. Spełniają one bardzo różne funkcje i może to mieć konsekwencje dla strony internetowej. Dlatego w tym poście chcemy wyjaśnić, czym są boty i jak wpływają na Twój ruch.

Na czym polega ruch botów w internecie?

Bot to nic innego jak aplikacja specjalnie zaprojektowana do wykonywania różnych funkcji w Internecie. Ich sztuczna inteligencja jest taka, że udaje im się naśladować zadania człowieka. Są one szczególnie przydatne do wykonywania powtarzalnych funkcji z dużą wydajnością.

W kontekście ruchu na stronie internetowej odnosi się to do każdego użytkownika niebędącego człowiekiem, który może dotrzeć do którejkolwiek ze stron tworzących Twoją witrynę. Jest to coraz częściej spotykane w Internecie. W rzeczywistości niektóre badania mówią, że ponad 40% całego ruchu na stronie internetowej może pochodzić z botów. I co więcej, wydaje się, że z czasem ta liczba będzie rosła.

W większości przypadków będziesz słyszał, że ten rodzaj ruchu nie jest dobry dla Twojego rankingu SEO. Są jednak wyjątki, gdzie jest to pozytywne, jak choćby boty od samego Google. Wszystko zależy od intencji, z jaką zostały stworzone.

Główne typy botów, które można znaleźć

Analizując różne typy botów, można zasadniczo wyróżnić dwa rodzaje ruchu botowego. Do najbardziej znaczących należą.

Dobry bot

Realizują zadania, które nie wpływają negatywnie na działanie Twojej strony internetowej. Według portalu: http://www.polecisz.pl – większość z nich to boty wyszukiwarek:

– SEO crawlers: Są one niezbędne do planowania słów kluczowych lub różnych funkcji gromadzenia danych.
– Bot komercyjny: Są one szczególnie powszechne w sektorze eCommerce, a także w firmach zajmujących się badaniem rynku. Analizują różne strony internetowe, aby poznać tendencje panujące na danym rynku i jego główne nowości. Są też w stanie wkomponować w treść reklamy displayowe czy kupony rabatowe.
– Analizatory stron: Pomogą Ci monitorować Twoją stronę internetową i zrozumieć różne metryki, które pozwolą Ci ją zoptymalizować.

Zły bot

Z drugiej strony są takie, które mają negatywne cele. Większość z nich dąży do uzyskania danych od osób trzecich w celu realizacji intratnych celów lub spamu. Bardzo powszechne jest na przykład pozyskiwanie list e-mailingowych, do których można wysyłać treści reklamowe bez ich zgody.

W innych przypadkach są one wstawiane na stronę internetową w celu pozostawienia komentarzy do postów dotyczących poszczególnych usług danej firmy. Najgorsze są częścią cyberprzestępczości. Włamują się do baz danych, aby uzyskać wrażliwe informacje dla korzyści finansowych.

Jak mogą one wpłynąć na ruch na Twojej stronie?

Niewątpliwie możliwe jest, że mogą one negatywnie wpłynąć na Twój ruch w sieci. Z jednej strony wpływając na podejmowanie decyzji przez Twoją firmę. Należy pamiętać, że nie pojawiają się one w statystykach Google Analytics, więc prawdopodobnie metryka jest zmieniona i nie jest prawdziwą pod względem wydajności. Z drugiej strony, są one również szkodliwe dla jakości Twojej strony pod względem SEO.

Mają one również wpływ na wizerunek Twojej firmy, a zwłaszcza na zaufanie użytkowników, gdy odwiedzają Twoją stronę internetową. Dlatego tak ważne jest wprowadzenie certyfikatu SSL, aby wzmocnić swoje bezpieczeństwo. Inną opcją jest skorzystanie z wyspecjalizowanych narzędzi, takich jak Cloudflare.

Previous post Powody, dla których warto uczyć się programowania w języku Python